TERNAT – Het bedrijf Van Damme verwacht geen economische gevolgen van een eventueel faillissement van de Amerikaanse bananenproducent Chiquita. Het Ternatse bedrijf verzet wekelijks 180 ton van deze beroemde banaan.
Van Damme, in de volksmond beter bekend als het bananenkot, is een van de grootste leveranciers van bananen in België, Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk. Omdat de rijpe banaan zeer kwetsbaar fruit is mag het transport per frigocamion aan tien graden de driehonderd kilometer niet overschrijden. Het familiebedrijf met Brusselse roots is sinds 1974 in de Ternatse industriezone gevestigd. Er werken een dertig arbeiders en vijf bedienden.
“Met tienduizend kartons per week nemen de Chiquita’s zowat veertig procent van onze activiteit in”, weet directeur Goemaere. “Als de naam echt helemaal zou wegvallen dan zou dat wel een ramp betekenen. Chiquita is bij het publiek als merknaam met 93 procent nog beter bekend dan Coca-Cola, en alleen al daarom verwacht ik niet dat de naam zal verdwijnen. Dat het moederbedrijf in Amerika financiële problemen heeft was natuurlijk bekend, maar dat geldt evengoed voor andere maatschappijen als Bonita of Fyffes, hoor.”
“De bananencrisis is te wijten aan de overproductie op de wereldmarkt. Eigenlijk is enkel de Europese afzetmarkt, waar de banaan de beste prijzen krijgt, nog echt winstgevend. In Europa is de banaan een sterk en stabiel product. Chiquita is destijds wel slachtoffer geworden van zijn ambitie om Europa te veroveren, wat door de Europese commissie verhinderd werd. Dat heeft het bedrijf pijn gedaan. Andere maatschappijen kunnen vlot in het gat springen dat Chiquita eventueel zal laten. Het zou enkel jammer zijn voor de grote uitstraling die van het merk uitgaat. Maar het gemis zal slechts sentimenteel zijn. Voor ons bedrijf zie ik echt geen economische gevolgen.” (RDS)