Op de Assese jeugddienst werden gisteren de prijzen uitgereikt van de bierviltjeswedstrijd die onlangs liep in de Assese middelbare scholen. Er kwamen liefst 431 inzendingen. De actie van het Overlegplatform Drugpreventie Asse had alcohol als thema.
Volgens een onderzoek van de VUB komt ruim de helft van de jongeren reeds op zijn twaalfde een eerste maal in contact met alcohol. Het Assese Overlegplatform, waaraan zowel onderwijsinstellingen, politie, rijkswacht, het OCMW als de vzw Jeugdwerking deelnemen, besliste dan ook om zich bij de campagne rond alcoholpreventie te richten tot jongeren tussen 12 en 18 jaar. Naast de wedstrijd en een informatiecampagne ging veel aandacht naar attitudevorming.
Gelet op het aantal inzendingen sprak burgemeester Koen Van Elsen, tevens bevoegd voor jeugd, van een succesvolle campagne. Hij kondigde aan dat de kans bestaat dat de gemeente met steun van het Ministerie van Binnenlandse Zaken een fulltime preventiewerker aan het werk zou kunnen zetten. Nu levert het OCMW middels coördinatrice Elfie Van Ransbeeck nog logistieke ondersteuning aan het platform.
Het merendeel van de inzendingen van de bierviltjeswedstrijd kwam van de leeftijdscategorie 12 tot 14-jarigen. Bij de 15 tot 18-jarigen lag de belangstelling lager. Een plaatselijke drankencentrale zorgde er reeds voor dat de vijf winnende cartoons op de keerzijde van de bekende BOB-bierviltjes terechtkwamen, met de bedoeling die eerstdaags in alle Assese cafés te verspreiden. De vijf jonge winnaars kregen van OCMW-voorzitter Eddy Conruyt een geldprijs uitgereikt. (RDS)